Vertrouwenscontactpersoon van Zwemclub de Forel:

In verenigingen kunnen zich situaties voordoen waardoor de sociaal veilige sportomgeving in het geding zou kunnen komen.
Wij vinden het daarom wenselijk dat er binnen onze vereniging een Vertrouwenscontactpersoon (VCP) aanwezig is.

De VCP is een duidelijk aanspreekpunt ten aanzien van vragen, vermoedens, meldingen, klachten en eventueel aangifte. Iedereen binnen onze vereniging kan ten alle tijden een beroep doen op de VCP.

Voor onze leden is het van belang om te weten wat de taken zijn van de VCP en wat de randvoorwaarden zijn om zo optimaal mogelijk van de VCP gebruik te kunnen maken.

Taken van de VCP:

1. Eerste opvang/ aanspreekpunt
    De VCP is er voor leden die te maken hebben met een sociaal onveilige sportomgeving en hier met iemand over willen spreken.
  2. Doorverwijzing
    De VCP kan in overleg betrokkene(n) doorverwijzen naar een NOC*NSF vertrouwenspersoon en/of –adviseur, klacht-/tuchtcommissie van de bond, advocaat, politie en/of andere hulpverleners.
  3. Preventieactiviteiten
    De VCP ziet er op toe dat de gedragsregels binnen onze vereniging worden nageleefd. Daarbij houdt de VCP zich op de hoogte van de landelijke ontwikkelingen en geeft gevraagd en ongevraagd advies en informatie aan het bestuur, daarmee uiteraard rekening houdend met de privacy van betrokkenen. Uw identiteit blijft bij de VCP en wordt niet gedeeld met andere instanties/personen, tenzij hiervoor uitdrukkelijk toestemming is verleend. Hiermee kan gericht beleid worden ontwikkeld voor een sociaal veilige sportomgeving.
    De toolkit / handboek sociaal veilige sportomgeving kan hierbij als leidraad worden gebruikt.

Randvoorwaarden:

• de VCP is geen bestuurslid;
  • de VCP heeft een duidelijk aanspreekpunt binnen het bestuur;
  • de VCP is niet inhoudelijk betrokken bij procedures;
  • de VCP werkt conform een protocol sociaal veilige sportomgeving ten behoeve van preventie.

Wil je contact met de vertrouwenscontactpersoon, stuur dan een Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

⇑ ⇑